نخستين گام عملياتي درآزادسازي قيمتها
نخستين گام عملياتي درآزادسازي قيمتها
خودروهاي بالاي 45 ميليون تومان از شمول قيمتگذاري دولتي خارج شدند
دولت در راستاي كنارهگيري خود از نظام قيمتگذاري رسمي اعلام كرده كه قيمت خودروهاي بالاي 45 ميليون تومان آزاد اعلام شده است و قيمت چنين خودروهايي برمبناي نظام كاملا آزاد بازار تعيين ميشود. اين در حالي است كه ساعتي قبل از اعلام رسمي اين تصميم، برخي خودروها مانند مگان كه قيمت رسمي آن كمي كمتر از 45 ميليون تومان بود، به بالاي 45ميليون تومان افزايش قيمت داده شد تا مشمول بخشنامه جديد دولت شود. به اين ترتيب خودرويي مانند مگان هم از شمول قيمتگذاري دولتي خارج شده و انتظار ميرود خودروسازان آنرا با قيمت حدود 58 ميليون تومان به بازار عرضه كنند. تصميم به آزادسازي قيمت خودروهاي بالاي 45 ميليون تومان پس از آن اتخاذ شده است كه دولت اخيرا ابراز تمايل كرده نظام قيمتگذاري دولتي جز در مورد كالاهاي اساسي حذف شود. برخي كارشناسان اقدام دولت در چنين شرايطي را زمينهساز موج ديگري از تورم ارزيابي كرده و با آن به مخالفت برخاستهاند. به گفته كارشناسان شرايط براي رهاسازي قيمتها مناسب نيست.
هرچند درخواست خودروسازان برای آزاد سازی قيمتها با واكنشهای متفاوتی روبهرو بود اما مانند همیشه این گروه به خواست خود رسیده و موفق به آزادسازی قيمتها شدند. روزگذشته سازمان حمایت براساس بخشنامه کمیته خودرواعلام کرد، آن دسته از خودروهایی که قیمت آنها بالاتر از 45 میلیون تومان باشد، دیگر مشمول قيمتگذاري سازمان حمایت و این کمیته نخواهند بود و تنها باید قيمتهای جدید خود را جهت ثبت در سامانه اطلاعرسانی قیمت کالا و خدمات ایران به ثبت رسانند بدین ترتیب قيمتگذاري خودروهای بالای 45میلیون تومان آزاد شد. بر این اساس، آنچه که هم اکنون در میان خودروسازان رواج یافته، این است که آنها تلاش دارند تا با افزایش قیمت در بازار و نمایندگیهای خود، زمینه را برای قرار گرفتن در شمول این بخشنامه فراهم کنند و کار را به نوعی پیش ببرند که قیمت برخی از انواع خودروهای آنها، بالاتر از 45 میلیون تومان برود.در واقع به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، نباید زمینهای را فراهم کرد که افزایش قیمت خودرو و خروج آن از شمول قيمتگذاري به عادتی برای تولیدکنندگان تبدیل شود و شرایط به گونهای پیش رود که حاشیه سود این خودروها بالاتر از حد معمول باشد.این در شرایطی است که هم اکنون خودروسازان با برخی از رفتارهای خود همانند عدم عرضه در بازار یا اختلاف قیمت میان نمایندگیها و حاشیه بازار، تلاش دارند که قیمت را بالا ببرند. البته کمیته خودرو نیز مصوبهای داشته است که بر مبنای آن، قيمتگذاري خودروهای تجاری از حیطه وظایف این کمیته خارج میشود و این خودروها دیگر قيمتگذاري نخواهند شد، اما سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان بر قيمتها نظارت عالیه خواهد داشت.
برخورد با تخلف خودروسازان
این درحالی است که مدیرکل دفتر نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان هرگونه احتکار و توقف عرضه خودرو از سوی خودروسازان را رد کرد.شهرام میرآخورلو در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه، موضوعاتی چون خواب سرمایه، کمبود نقدینگی، جریمه تاخیر در تحویل و فضای انبارداری، هرگونه توجیه احتکار و دپوی محصول را برای خودروساز از بین میبرد گفت:البته این تصور اشتباهی است که هم در ذهن رسانهها و هم در ذهن مردم وجود دارد که خودروسازان خودرو دارند اما از عرضه آن خودداری میکنند.وی ادامه داد:تولید یک روز خودروسازان بزرگ در حد چند هزار دستگاه است بنابراین وقتی مردم تولیدات یک روز را در پارکینگ میبینند فکر میکنند که خودروساز اقدام به احتکار و دپوی محصول کرده است.میرآخورلو تصریح کرد: از آن گذشته سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان بر روند عرضه از سوی خودروسازان نظارت داشته و با هرگونه تخلف احتمالی در این زمینه برخورد خواهد شد.
خودروسازان حق افزایش خودسرانه قیمت ندارند
در این خصوص سیدجواد تقوی، عضو کمیته خودرو نیزدر پاسخ به اینکه قيمتگذاري خودروهای بالای 45 میلیون تومان از دستورکار کمیته خودرو خارج شده است، گفت: کمیته خودرو براساس شرط و شروطی که با خودروسازان داشته، این تصمیم را اتخاذ کرده است.او به مهر گفت: براین اساس، خودروسازان باید تنظیم بازار، بهبود مستمر کیفیت، بازه زمانی برای قیمت و خدمات پس از فروش و نیز اطلاعرسانی و پاسخگویی به مردم را در دستور کار خود قرار دهند، این شرط تصویب هر گونه افزایش قیمتی در کمیته خودرو است. وی در پاسخ به این سوال که این مصوبه کمیته خودرو سبب میشود که ماراتنی میان خودروسازان در افزایش قیمت و رساندن سطح قیمت برخی از انواع خودروهای تولیدی خود به بالای 45 میلیون تومان شکل گیرد، گفت: هیچ خودروسازی حق افزایش قیمت به این بهانه را ندارد.
افزایش قیمت خودروهای یورو۴
این درحالی است که در جلسه دوروز گذشته کمیته خودرو با افزایش 700 هزار تومانی قیمت خودروهای مجهز به استاندارد یورو 4 موافقت شد و علاوه بر این، قیمت تندر 90 تغییر شکل یافته پارس خودرو 23 میلیون تومان تعیین شد.به گزارش فارس، در جلسه کمیته خودرو، قیمت خودرو پاژن شرکت مرتب خودرو 35 میلیون تومان تعیین شد.همچنین در مورد قیمت وانت تک کابین و دو کابین شرکت پویا نیز تصمیمگیری شد و قیمت این محصولات بین 26 تا 28 تومان مصوب شد.داوود میرخانی رشتی در این مورد به فارس گفت: به این ترتیب، قیمت خودروهای جدیدی که به موتور یورو 4 مجهز میشوند از اول دی ماه 700 هزار تومان افزایش خواهد یافت.میرخانی ادامه داد: این 700 هزار تومان معادل قیمت تمام شده تجهیز خودروها به استاندارد یورو 4 برای خودروسازان است و در صورتی که خریداران مایل به خرید خودرو با این استاندارد در سالجاري باشند، باید 700 هزار تومان بیشتر پرداخت کنند.به گفته وی، قیمت تندر 90 فیس لیفت پارس خودرو نیز 23 میلیون تومان تعیین شده است. گفتنی است مشاور انجمن خودروسازان در مورد برخی اخبار منتشر شده مبنی بر تدوین بخشنامه جدید برای قيمتگذاري خودروهای بالای 45 میلیون تومان نیز گفت: تصمیمگیری جدیدی در این مورد انجام نشده و طبق بخشنامهای که در مرداد امسال صادر شد، قيمتگذاري خودروهای بالای 45 میلیون تومان از سازمان حمایت خارج شده و به خودروسازان سپرده شده است.
بخشنامه خروج برخي خودروها از قيمتگذاري
بخشنامه خروج خودروهای بالاي 45 ميليون تومان از قيمتگذاري با توافق خودروسازان و کمیته خودرو به شرح زير است: 1 - افزایش قیمت مصرفکننده با احتساب کلیه عوارض تعدیل قیمت فروش خودروهای تولیدی بر اساس متوسط افزایش 6 درصدی و الزام به رعایت افزایش سقف 9درصدی در هر یک از محصولات؛ به نحوی که تعدیل قیمت پس از ارائه لیست به سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان و ثبت در سامانه 124 خواهد بود. 2 - تعیین قیمت فروش خودروهای سواری با قیمت فعلی شرکت بالای 450 میلیون ریال و تمامی خودروهای تجاری سنگین و نیمهسنگین توسط هیات مدیره شركتهای تولیدی و پس از ارائه فهرست مقایسهای قیمت به سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان صورت میگیرد. 3 - موارد مورد توافق در خصوص عملکرد خودروسازان نیز به شرح زیر است: - حداکثر زمان تحویل در فروشهای نقدی و تحویل فوری حداکثر 30 روز است - اقدامات موثر به منظور ارائه کیفیت مناسب و آبشنهایی که مشتری از افزایش قیمت احساس مناسبی پیدا نماید- اعلام آگهی فوری و گسترده در جراید و رسانهها به منظور پیش فروش انواع خودروهای تولیدی بر اساس شرایط بند 2 باشد - انجام پیش فروش با رعایت ضوابط مصوب پیش فروش سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان و پرداخت سود مشارکت بر اساس حداقل نرخ سود سیستم بانکی و سود انصراف 2 درصد کمتر از سود مشارکت - تولید و عرضه حداکثری و در نهایت تنظیم بازار به نحوی که منجر به کاهش قیمت شود.»
تهران امروز