اعتراض مردم به نيمه تعطيل كردن شهر تهران
بانوي خانه‌دار 45‌ساله ساكن شمال تهران مي‌گويد: «به نظر من تعطيلي يا زوج و فرد كردن تردد خودروها در كاهش آلودگي هواي تهران تاثيرگذار نيست زيرا هزينه‌هاي گران رفت و آمد با وسايل عمومي باز هم بر مردم تحميل مي‌شود. وقتي تردد خودروها به زوج و فرد از منازل محدود مي‌شود ما بايد مسووليت آمد و شد فرزندمان را بر عهده بگيريم چون نمره خودرويمان يا زوج يا فرد است. از آن طرف هزينه سرويس و آژانس هم آنقدر گران است كه نمي‌توانيم تمام رفت و آمدها را با اين وسايل تقبل كنيم. وسايل حمل و نقل عمومي هم از تمام خودروها آلوده‌تر است اما هيچ مسوولي به اين موضوع رسيدگي نمي‌كند. اتوبوس‌ها و ميني‌بوس‌هاي خطي كه هوا را آلوده مي‌كنند دايم در رفت و آمدند بدون آنكه مانعي براي ترددشان ايجاد شود. بايد از توليد و فعاليت شركت‌هايي كه دقيقه‌يي خودرو توليد مي‌كنند و مي‌فروشند جلوگيري كنند. بنزين ناسالم هم كه ديگر نور علي نور است. با اين تعطيلات موقتي آلودگي هواي تهران برطرف نمي‌شود. امروز دبستان و فردا دانشگاه و روز بعد هم ادارات را تعطيل مي‌كنند. در شرايط عادي مملكت فلج است. آيا وضعيت اقتصادي‌مان خيلي عالي است كه بايد دايم در تعطيلات باشيم؟»

يك فروشنده لوازم خانگي در محدوده جنوب تهران هم با تعطيل كردن شهر به جاي پيدا كردن راهكار اساسي و پايدار مخالف است و مي‌گويد: «اين تعطيلات درست نيست زيرا قصد اصلي از اين تعطيلات اين است كه خودروي كمتري در خيابان تردد كند در حالي كه در همين ايام تعطيل شاهد هستيم كه اتفاقا حجم ترددها افزايش پيدا مي‌كند. بنابراين، اين تعطيلات در كاهش آلودگي هواي تهران تاثيرگذار نيست.»

صاحب يك شركت مهندسي در شمال شهر هم به «اعتماد» مي‌گويد: «تعطيل كردن شهر با هدف كاهش آلودگي هواي تهران ضربه بزرگي به مردم مي‌زند. مردم بلاتكليف شده‌اند. نمي‌دانيم طرح زوج و فرد دايمي است يا موقت است. بايد جمع‌آوري خودروهاي دودزا و فرسوده را جدي بگيرند. خودروهاي غيراستانداردي كه با استفاده از رانت‌هاي دولتي توليد مي‌شود بايد جمع‌آوري شود. موتوسيكلت‌ها بايد جمع‌آوري شوند كه متاسفانه با توجيه ايجاد شغل فعلا مسكوت مانده است. تردد همين خودروهاي غيراستاندارد و فرسوده به همين خروجي آلودگي هوا ختم مي‌شود. متاسفانه دولت در حال پاك كردن صورت مساله است در حالي كه سازو كار چيز ديگري است.»

يك مرد بازنشسته ساكن غرب تهران مي‌گويد: «من در زمان آلودگي هوا از خانه خارج نمي‌شوم چون قلبم را جراحي كرده‌ام. اما براي مردمي متاسفم كه ناچار به خارج شدن از منزل هستند و اين هوا را تنفس مي‌كنند. و براي دولت‌ها متاسفم كه جان مردم برايشان اهميتي نداشته و فقط دنبال پيدا كردن مقصر بوده‌اند بدون آنكه تلاشي در شناسايي تقصير داشته باشند. گناه را بر گردن يكديگر مي‌اندازند و سعي مي‌كنند دامن خودشان را پاك كنند. چه كسي بنزين توليد مي‌كند؟ چه كسي بنزين مي‌خرد؟ چه كسي بنزين را به پمپ‌هاي بنزين مي‌دهد؟ اينها بايد پاسخگو باشند كه هيچگاه اسم‌شان را هم نشنيده‌ايم.»

كارمند يك دارالترجمه در مركز تهران مي‌گويد: «تعطيلي‌ها غير از آنكه به اقتصاد كشور لطمه مي‌زند هيچ سودي در جهت كاهش آلودگي هواي شهر تهران ندارد. دولت هم مي‌داند كه راه‌حل اصلي براي كاهش آلودگي هواي شهر تهران استاندارد كردن سوخت خودروهاست اما با تغيير موضوع مي‌خواهد خودش را به ندانستن بزند. ديگر بچه‌هاي دبيرستاني هم فهميده‌اند كه علت اصلي آلودگي هواي شهر تهران سوخت غير‌استاندارد است. دولت چه چيزي را از مردم پنهان مي‌كند؟»

خانم خانه‌دار 36 ساله ساكن شرق تهران مي‌گويد: «مشكل آلودگي هواي تهران بايد به صورت اساسي حل شود. اين تعطيلات فقط مسكن موقت است. دو يا سه روز تعطيل مي‌كنند و تصورشان اين است كه آلودگي برطرف مي‌شود. باقي روزها آيا هواي تهران سالم است؟ البته من با تعطيل شدن مدارس موافق بودم زيرا دختر دبستاني دارم كه مبتلا به آلرژي است و اگر در هواي آلوده بيرون برود ريه‌هايش آسيب مي‌بيند. اما آيا تعطيل كردن راه‌حل موثري براي كاهش آلودگي هواي تهران است وقتي سوخت غير‌استاندارد به مردم فروخته مي‌شود؟»

مادر دو فرزند ساكن مركز تهران به «اعتماد» مي‌گويد: «فرزندان من در مقطع دبستان درس مي‌خوانند. هفته گذشته فقط يك روز مدرسه رفتند و از روز يكشنبه تعطيل بودند بدون آنكه معلم بتواند برايشان برنامه درسي و تكليف خانه بدهد. دو هفته ديگر امتحانات شروع مي‌شود و اين تعطيلات بيشترين آسيب را به دانش‌آموزان مي‌زند چون در واقع بازده كار آنها را كم مي‌كند. من با طرح زوج و فرد موافقم اما اين طرح هم نمي‌تواند راه‌حل دايمي باشد. مردم خودرو مي‌خرند كه در تمام ايام سال از آن استفاده كنند نه آنكه فقط در روزهاي زوج يا فرد سال اجازه استفاده از آن را داشته باشند. دولت بايد در پي راه‌حل موثر باشد. تعطيل كردن مدارس و ادارات و محدود كردن تردد خودروها در حالي كه اخبار افزايش نمره‌گذاري خودروها را مي‌شنويم بي‌فايده است.»

بانوي ساكن جنوب تهران هم مي‌گويد: «زوج و فرد شدن تردد خودروها يا تعطيل كردن مدارس و دانشگاه‌ها نمي‌تواند به كاهش آلودگي هواي شهر تهران كمك كند. مردم چقدر درآمد دارند كه از يك طرف براي خودروي شخصي‌شان خرج كنند از طرف ديگر در زمان محدود شدن تردد، مجبور به پرداخت كرايه آژانس و اتوبوس و تاكسي باشند؟ علاوه بر آنكه در اين تعطيلات هم كسي خانه نمي‌نشيند كه شاهد كاهش آلودگي هوا و خلوت شدن شهر باشد. شما در اين چند روز سري به خيابان‌ها مي‌زديد تا ببينيد كه اتفاقا رفت و آمد مردم بيشتر هم شده بود.»
اعتماد