اعتراض آل اسحاق به تغییر مکرر تصمیم‌های مسوولان: پا جای پای دولت قبلی نگذارید

سی‌و‌پنجمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران با حضور چهره‌های تازه‌واردی برگزار شد که چندی قبل از سوی محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان نماینده این وزارتخانه به اتاق معرفی شدند. 
10 نفر از نمایندگان جدید دولت که در این جلسه حضور داشتند معرفی شده و از این میان برخی از نمایندگان دولت حتی در اولین جلسه حضور خود در اتاق بازرگانی نیز شرکت نکردند. 
از این میان عبدالمهدی بخشنده معاون برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی، قربان دانیالی رییس هیات مدیره بانک صادرات، حسن یونس سینکی معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت، صالحی‌نیا و اکبر کمیجانی معاون اقتصادی بانک مرکزی از جمله نمایندگانی بودند که حتی در جلسه معرفی خود به اتاق بازرگانی نیز شرکت نکردند. 
پیش از این در دولت‌های نهم و دهم نیز نمایندگان دولتی به صورت کج‌دار و مریز در جلسات هیات نمایندگان حضور می‌یافتند. 
در این نشست رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به برگزاری جلسه شورای پول و اعتبار درباره‌ تعیین نرخ سود بانکی تاکید کرد که نرخ سود در تعادل اقتصادی کشور به شدت تاثیر‌گذار است. 
یحیی آل‌اسحاق گفت: نرخ سود بانکی در تمام شئونات اقتصادی کشور نقش دارد و باید این موضوع را مدنظر قرار داد که نرخ سود بانکی در تعادل اقتصادی کشور به شدت تاثیر‌گذار است. 
وی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در حال حاضر در اقتصاد ما وجود دارد منتفع نگاه‌کردن به مسایل اقتصادی است، خاطرنشان کرد: بعضی از مسایل اقتصادی مانند نخ تسبیح است که اگر درست چیده نشود ممکن است آسیب‌های فراوانی به اقتصاد برساند. 
رییس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: در مورد مسایل اقتصادی نباید طوری عمل کرد که برخی از تصمیم‌ها را بخواهیم دوباره عوض کنیم. 
آل‌اسحاق با اشاره به تغییرات مکرر تصمیمات در بین مسوولان قبلی اظهار کرد: ما نباید دیگر شاهد آنچه در گذشته بوده‌ایم باشیم. به خصوص تکرار تصمیم‌گیری‌ها در خصوص بیانات و نظرات افراد در حوزه‌های اجرایی در این مورد بسیار حایز اهمیت است. وی با بیان اینکه تغییرات مکرر تصمیمات در نهایت باعث شد که نظام تصمیم‌گیری متزلزل شود، تصریح کرد: ولی متاسفانه این تغییرات در تصمیم‌گیری‌ها در تیم کاربلدی که حوزه اقتصاد در دولت فعلی تشکیل شده کم‌کم در حال نمود پیدا‌کردن است. 
رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: تیم اقتصادی دولت یازدهم همه اهل بخیه هستند. ابراز دیدگاه‌های مختلف ایرادی ندارد ولی باید در شورای هماهنگی به عزم واحد دست بیابند و آن عزم را همه به‌طور یکسان مطرح کنند. 
آل‌اسحاق با اشاره به بخشنامه‌ 30 بندی مصوب‌شده در دولت بیان کرد: این بخشنامه هنوز عملیاتی نشده است. هرچند بند‌های مربوط به گمرک عملیاتی شده ولی در حوزه نظام بانکی مشکلاتی وجود دارد که حل آنها نیاز به عزم جدی‌تر است. 
وی تاکید کرد: خواهش ما این است که تصمیم برای حل مشکلات در دولت به صورت جدی‌تر دنبال شود. 
رییس اتاق بازرگانی تهران درباره طرح‌های ایران کد و شبنم با بیان اینکه هدف از اجرای این طرح‌ها سامان دادن به واردات و حضور کالای غیرمشخص در نظام توزیع و جلوگیری از قاچاق است، گفت: ولی اگر این طرح به درستی انجام می‌شد می‌توانست تحولی در نظام اقتصادی کشور ایجاد کند. 
به گفته آل‌اسحاق با توجه به تحریم‌ها، سیاست داخلی کشور باید طوری باشد که روند تجارت تسهیل شود اما اجرای نادرست این طرح‌ها باعث بسته شدن پنجره‌ها شد. مشکلاتی که ایران‌کد و طرح شبنم ایجاد کرده باید رفع شود و به سمت تسهیل‌کنندگی در فضای اقتصادی کشور حرکت کنیم. در صورت رفع مشکلات این دو طرح می‌توان آنها را اجرایی کرد. 
وی همچنین از عدم اجرایی شدن LC 30 درصدی خبر داد و تصریح کرد: هنوز LC‌30 درصدی اجرایی نشده است اما دولت تلاش می‌کند تا مشکلات اجرای آن برطرف شود. 
تاکید بر اصلاح رویکرد سیاست خارجی
همچنین حمید حسینی با اشاره به اینکه بحث سیاست خارجی و توسعه اقتصادی بسیار گسترده و بااهمیت است، به دیدگاه‌های مختلف اشاره و تاکید کرد که هر کسی بنا به تحلیل خود وضعیت امروز کشور را به یک علت خاص نسبت می‌دهد.
 حسینی گفت: در سال 1977 تولید ناخالص داخلی ما 74 میلیارد دلار بوده که این مقدار تا سال 2007 به 270 میلیارد دلار رسیده، یعنی چهار برابر شده است. اما در همین مدت زمان تولیدناخالص داخلی کره‌جنوبی از 38 میلیارد دلار یعنی نصف تولید ناخالص داخلی ما در همان سال به 960 میلیارد دلار رسیده یعنی 23 برابر شده است. 
به همین ترتیب تولید ناخالص داخلی ترکیه طی همین مدت 12 برابر، مالزی 13 برابر و تایلند 12 برابر شده است. 
عضو هیات رییسه اتاق تهران تاکید کرد که باید بپذیریم در طول این دوران و در دولت‌های مختلف اشکالاتی در سیاست خارجی ما بوده که راه تعامل اقتصادی با دنیا را نگشوده است.
 سیدحمید حسینی با اشاره به انتقادهایی که از دولت دکتر روحانی می‌شود، گفت: برخی از انتقادها در مورد مسایلی است که عملا کم‌اهمیت هستند و اثر چندانی ندارند. به نظر من اگر دولت بتواند در مدت چهار سال آینده دو رویکرد سیاست خارجی و توسعه اقتصادی را اصلاح کند بسیاری از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم نیز حل خواهد شد.
اقتصاد ابزار سیاست خارجی
مسعود دانشمند، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران موضوع «کاهش اندازه اقتصاد ایران در اقتصاد جهانی» را پیش کشید و گفت: با ابراز تاسف باید گفت اندازه اقتصاد ایران در اقتصاد جهانی کاهش یافته است به طوری که اگر اقتصاد ایران در اوایل دهه 1970 حدود 5/1 درصد اقتصاد جهانی را به خود اختصاص داده بود اکنون این رقم به 4/0 درصد کاهش یافته است. وی در ادامه سخنانش این پرسش را مورد اشاره قرار داد که آیا سیاست خارجی مقدم بر اقتصاد است یا اقتصاد مقدم بر سیاست خارجی؟ پرسش دیگر دانشمند این بود که آیا اقتصاد را به خدمت سیاست خارجی گرفته‌ایم یا سیاست خارجی در خدمت اقتصاد است؟ دانشمند بر این عقیده است که در ایران از ابزار اقتصاد در جهت توسعه سیاست خارجی بهره گرفته شده است و البته سیاست خارجی کشور نیز مسیر جداگانه‌ای را طی می‌کند. این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: به دلیل اقتصاد نفتی ایران، سیاست خارجی کشور راه دیگری جز توسعه اقتصادی را پیموده است که این ضعف محسوب می‌شود. وی همچنین گفت: ما در سیاست خارجی حفظ ارزش‌ها و ایدوئولوژی‌هایمان را محور قرار دادیم در حالی که اگر سیاست خارجی را محور قرار می‌دادیم می‌توانستیم، ارزش‌های خود را نیز صادر کنیم.
مهدی پورقاضی نیز تاکید کرد که سیاست خارجی کشور باید روی بهبود روابط با کشورهای همسایه و افزایش مبادلات تجاری با آنها متمرکز شود. شجاع‌الدین بازرگانی نیز حلقه مفقوده در این گزارش را دیپلماسی انرژی عنوان کرد. وی با بیان اینکه نتوانسته‌ایم از نفت به عنوان فرصت استفاده کنیم، تصریح کرد که اگر از این فرصت استفاده می‌شد، آثار تحریم در حوزه نفت ایران به مراتب کمتر از آن چیزی است که رخ داده است. 
نگاه اقتصادی باشد نه امنیتی
حمیدرضا صالحی دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز انتشار گزارش‌های مقایسه‌ای و آماری در نشست هیات نمایندگان را مثبت ارزیابی کرد و البته خواستار پرهیز از کلی گویی شد. 
وی گفت:  وقتی سفیری به عراق اعزام می‌شود که نگاه امنیتی دارد نه اقتصادی، چگونه ممکن است بازار این کشور را تصاحب کنیم و سیاست‌ها و ارزش‌های خود را به این کشور صادر کنیم؟  وی در ادامه، حجم اقتصاد ایران را شایسته ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد ندانست و گفت:  علاوه برتقویت کسب و کار در داخل کشور باید فضا برای فعالیت بخش‌خصوصی در خارج از کشور مهیا شود. 
به دیپلماسی اقتصادی نیاز داریم
محمد پارسا در سخنان خود به اقتصادی بودن دیپلماسی خارجی اغلب کشورها در دنیای امروز پرداخت و تاکید کرد اگر می‌خواهیم روی دیگر جوامع اثرگذار باشیم و ارزش‌های فرهنگی خودمان را در خارج از مرزها بسط و توسعه دهیم باید خودمان از منظر اقتصادی وضعیت بسیار خوبی داشته باشیم. پارسا با پرداختن به محدودیت‌ها و مشکلات ایجاد شده بر سر صادرات خدمات فنی و مهندسی گفت: ما عملا با نرخ ارزان ارز به چین و هند و کشورهای خارجی یارانه می‌دهیم. ما در صادرات خدمات فنی و مهندسی با ترکیه از نظر ظرفیت برابر بودیم اما صادرات ما در سال‌های 1390 و 91 به ترتیب 2/4 و 8/2 میلیارد دلار بوده و روندی کاهشی داشته در حالی که ترکیه 28 میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی داشته است.
وی دلیل عمده این کار را حمایت همه‌جانبه دولت از شرکت‌های ترک در خارج از مرزها عنوان کرد و به پروژه‌ای در عراق اشاره که در آن شرکت‌های ایرانی و ترک رقابت داشتند اما سرانجام با چهار دیدار اردوغان با نوری‌المالکی پروژه به ترک‌ها رسیده در حالی که شرکت ایرانی شرایط بهتری را اعلام کرده بود. 

 دنیای صنعت